Zaltbommel heeft niet alleen leuke winkels, gezellige terrasjes, historische gevels en eeuwen oude stadswallen maar ook veel kunst en cultuur. Dit zorgt ervoor dat een bezoek aan Zaltbommel een échte belevenis is.
Een bezoek wordt nu nog leuker want je gaat zelf op speurtocht door de stad van Fiep Westendorp!
Wie was Fiep Westendorp?
Illustratrice Fiep Westendorp is in 1916 in Zaltbommel geboren en zat hier op school. Ze werd vooral bekend door haar tekeningen van Jip en Janneke. Maar Fiep Westendorp tekende nog veel meer! Wie kent ze niet? Pluk, Pim en Pom, Otje en Floddertje en al die andere fantastische figuren.
Wat heb je nodig?
Heb je al een speurkaart om in te vullen? Deze speurkaart is bij het Museum Stadskasteel, HEMA, Bruna en Tourist Information Bommelerwaard (TIB) in Zaltbommel gratis af te halen. Je kunt hem ook thuis printen met behulp van onderstaande knop.
Neem verder een potlood/pen én een knikker, knoop of een muntje mee. Kijk goed naar de straatnaamborden en de tegels op de stoep!
Klaar voor de start?
We starten de ontdektocht bij het Museum Stadskasteel op de Nonnenstraat. Het museum heeft een vaste tentoonstelling met de originele tekentafel en persoonlijke spulletjes van Fiep en een speelzaal met leuke ontdek- en speelmogelijkheden.
Hier kun je voor- of achteraf fijn spelen met de takelwagen van Pluk en in het huisje van Jip en Janneke.
Start de motor, wel goed op de stoep blijven! Sla op de hoek van de Nonnenstraat linksaf, over het Zebrapad, de Boschstraat in.
Opdracht 1.
Hoeveel Fiep-’voertuigen’ kun jij op de stoep én in de etalages ontdekken? Tel de tekeningen tot het Rozemarijnsteegje.
Schrijf het aantal op je speurkaart!
Ben je al bij het Rozemarijnsteegje aangekomen? Hier kun je je eerste spel doen.
Opdracht 2.
Kan jij net zo goed hinkelen als Pim en Pom? Je kent het spel vast wel. Gooi een steentje, knoop of muntje op een nummer en hinkel er omheen.
Schrijf je hoogst behaalde aantal punten op je speurkaart
Race maar weer verder door de Boschstraat richting de Markt!
Opdracht 3.
Tot de hoek van de straat kun je misschien nog meer Fiep-’voertuigen’ ontdekken in etalages en op de stoep? Vul het aantal in op je speurkaart.
Opdracht 4.
Op de hoek van de Boschstraat steek je over naar de Gasthuisstraat. Hier kun je weer een spel doen. Heb je een knikker meegenomen? Zoek anders een steentje.
Vanaf hoeveel stoeptegels kun jij een knikker, knoop, munt of steentje in 1 keer in het potje krijgen? Schrijf het aantal op je speurkaart.
Opdracht 5
In de Gasthuisstraat zien we nog twee andere spelende kinderen. Deze keer niet Pluk en Aagje of Jip en Janneke maar een ‘gootspook’. Gootspoken zijn beeldjes die opduiken in de dakranden en tegen gevels. Ze zijn typisch Zaltbommels en overal te vinden in de binnenstad.
Vul het huisnummer in op je speurkaart.
Kunstenaars
De gootspoken zijn gemaakt door een andere Zaltbommelse kunstenaar. In Zaltbommel zijn veel kunstenaars actief en diverse ateliers en galeries te vinden.
Elke 1e zondag van de maand kun je ateliers en galeries in Zaltbommel verkennen tijdens het Kunstrondje.
Opdracht 6
Sla linksaf de Korte Steigerstraat in. Hier kom je langs het geboortehuis van Fiep Westendorp. Kun jij de ramen tellen in het erkertje? Omcirkel het juiste aantal op je speurkaart.
Loop door naar de Waal. Heb jij Jip en Janneke ook al gezien? Boven op de Waalkade kom je een beeld van ze tegen met het hondje Takkie.
Maak een leuke selfie bij het beeld. Deel deze op social media met de tag #beleefzaltbommel.
Opdracht 7.
Kijk ook eens naar de overkant van de rivier de Waal. Hoeveel windmolens kun jij tellen?
Omcirkel het aantal op je speurkaart.
Opdracht 8.
Loop over de Waalkade naar links, met de Bommelse brug in je rug. Bij de grote trap kun je links naar het centrum en rechts via een trap naar beneden naar de rivier. Let op dat je geen natte schoenen krijgt!
Takkie is weggelopen! Kun jij hem vinden? Tel alle Takkies op de trap en vul dit in op de speurkaart.
De waterjongen
De waterkering op de Waalkade zorgt ervoor dat Zaltbommel droog blijft. Het beeld van de jongen geeft aan hoe hoog het water mag stijgen voordat we in Zaltbommel natte voeten krijgen.
Opdracht 9.
Loop onder de Waterpoort het centrum in.
In de Waterstraat zit de stampertjes, de vriendjes van Pluk, lekker te smullen en dutten.
Hoeveel stampertjes kun jij vinden? Goed zoeken, want ze zitten soms in de etalage en soms op de stoep verstopt!
Schrijf het gevonden aantal op je speurkaart.
Opdracht 10.
Loop vanaf de Waterstraat rechtsaf de Markt op. Zoek op het plein naar het oude stadhuis met de grote trap. Tel alle treden van de trap bij elkaar op en vul dit aantal in op je speurkaart.
Hier zit ook Tourist Information Bommelerwaard oftewel TIB. Daar kun je van alles te weten komen over wat er te doen en te bekijken is in Zaltbommel.
Opdracht 11.
Loop door richting de Gamerschestraat.
Aan de rechterkant van deze winkelstraat, in het Walstraatje, kun je een spelletje doen. Jip en Janneke spelen graag winkeltje.
Zoek de verschillen tussen de tekeningen op de stoep. Tel de verschillen en vul het aantal in op je speurkaart.
Loop over de stoep verder de Gamerschestraat af. Steek aan het eind van de straat over en loop via de overkant van de straat terug naar de Markt.
Opdracht 12
Kijk ondertussen goed bij alle winkels door het raam. Aan beide kanten kun je spelende Fiep Westendorp kinderen ontdekken. Vul het aantal in op je speurkaart.
Nu ben je klaar
Je bent nu aan het einde gekomen van de speurtocht. Heb je alle vakjes ingevuld? Goed gedaan!
Misschien heb je dorst gekregen van het lopen, speuren en spelen? Lever jouw speurkaart in op één van onderstaande plaatsen.
Je krijgt dan een verrassing.
HEMA
't Stadscafé
Museum Stadskasteel
Illustraties
©Fiep Amsterdam bv; Fiep Westendorp Illustrations
Ontwikkeling & realisatie
Binnenstadsfonds Zaltbommel
Kaarten
©OpenStreetMap contributor
Vormgeving
Binnenstadsfonds Zaltbommel
Tot stand gekomen in samenwerking met Museum Stadskasteel Zaltbommel, Van Voorden Stichting, Fiep Amsterdam bv, Kaasjager Communicatie, Dagcentrum De Harmonika en Gemeente Zaltbommel.