Volg Stichting Binnenstadsfonds Zaltbommel ook op social media
Nieuws | Stichting Binnenstadsfonds Zaltbommel
We kunnen mensen verrassen en laten beleven Week van de stenen winkel
Zaltbommel • De week van de stenen winkel, die plaats vindt van 13-19 mei 2024, krijgt steeds meer bekendheid. Stenen winkels laten hun stem horen, want ze hebben iets te bieden en onderscheiden zich wel degelijk van online shoppen.
‘Samen maken we de stad mooier, als ondernemers zeggen we dit vaak tegen elkaar. Het klinkt simpel, maar het is wel wat een historische binnenstad de moeite waard maakt,’ vertelt Mariëlle Pelle, binnenstadsmanager in Zaltbommel. ‘De winkels en de horeca maken de oude vestingstad, met zijn sprekende gevels nu juist de moeite waard. In andere vestingsteden in de regio zie je dat de retail is verdwenen en daarmee is ook veel beleving verdwenen. We horen dit vaak terug van toeristen, die de stad bezoeken en de vele winkels en boetiekjes ontdekken. Toch is het ook goed om in de week van de stenen winkel van ons te laten horen. Consumenten mogen zich meer bewust worden, wat de waarde van een stenen winkel is. Want we willen toch allemaal in de Bommelerwaard een levendige binnenstad houden.’
Kennen en kennis: ‘In een stenen winkel is het geen eenheidsworst. Ik zoek wat mijn klant wil. De kennis en expertise die we met z’n allen hebben in de binnenstad is enorm. We kennen onze klanten, we kennen onze leveranciers en hebben kennis van onze artikelen, materialen en de duurzaamheid,’ zegt Ingrid Wunnekink van Love-li lingerie. ‘Jij kent de klanten en de klanten kennen jou.’
Beleven: ‘De meerwaarde van een stenen winkel is dat je kunt passen. Je kiest niet wat je mooi vindt, maar wat een goede pasvorm heeft. Vanuit een stenen winkel kunnen wij mensen verrassen en ze kunnen hun product beleven,’ vertelt Douwe Vonk, van de Wandelschoenenspecialist. ‘We kunnen ons onderscheiden, omdat je het kunt beleven. Wandelschoenen is een product dat moet je ontdekken. Wij hebben aandacht, tijd en kijken mee net zo lang tot dat jij de goede match hebt en tevreden de deur uit wandelt.’
Leegstand: ‘In de binnenstad van Zaltbommel hebben we lange tijd 0% leegstand gehad, momenteel zitten we op 2%,’ vertelt Marielle Pelle. ‘Vanuit ander steden krijg ik vaak de vraag; Hoe doen jullie dit in Zaltbommel? Landelijk ligt de leegstand in winkelgebieden op 6,2%, dit is echt een worsteling voor centrumgebieden. Consumenten zien vaak alleen de lege panden en daar spreken ze over, maar ze vergeten te benoemen welke winkels er wel zijn en welk aandeel ze zelf hierin hebben om levendige binnensteden en winkelcentra te behouden.’
Ruiken, voelen en beleven: ‘In een stenen winkel kun je het beleven’ zegt Wendy Groenendijk, van Mood for Shoes. ‘Je kunt het artikel voelen, ruiken en pakken. Dit beleef je in Zaltbommel, de oude stad heeft uitstraling en je kunt je aankoop beleven. Je hebt hier alles, je kunt totaal aangekleed de stad uit en dan heb je ook nog advies gekregen.’ Waarop ook Gideon Coli van de Heeren van Bommel aanvult, ‘Een binnenstad geeft beleving, terrassen en horeca tussen de stenen winkels, we versterken elkaar en dat is beleven, samen maken we stad mooier.’ De ondernemers benadrukken, ‘Bij online shoppen wordt heel veel geretourneerd, het is net een bibliotheek en zo behandelen ze jou ook. Jij loopt continu met je pakketje op en neer naar het pakketpunt, dit is toch ook geen pretje? Wil jij winkelen en beleven in een volle stad, waar je de keuze hebt en waar ze met advies en service voor jou klaar staan, dan moet jij ook zorgen dat dit zo blijft.’